Matematika je posvuda oko nas!

Matematika je školski predmet koji brojnim školarcima zadaje glavobolju. No, kao što smo ranije spomenuli, u predškolskom periodu dijete usvaja predvještine koje mu kasnije pomažu u učenju i razumijevanju matematike – predmatematičke vještine.

Usvajanje predvještina matematike

Dijete od najranije dobi razlikuje područja koja sadrže različit broj točaka ili predmeta. Vrlo brzo razvijaju i sposobnost kategorizacije predmeta prema zajedničkim obilježjima koje su prvotno veće i generalizirane, a s vremenom se usvajaju i određene potkategorije (npr. dijete prvo ima usvojenu kategoriju vozila, a zatim ih s vremenom može podijeliti u potkategorije, pa razlikuje vozila koja se kreću kopnom od onih koja se kreću zrakom ili vodom).

Tijekom prve godine dijete shvaća važnu zakonitost stalnosti predmeta, odnosno, da predmeti postoje čak i kada ih ono ne vidi. To je jedan od koraka prema zamjeni konkretnih oblika znakovima – brojevima/brojkama.

Što obuhvaćaju predvještine matematike?

Predvještine matematike obuhvaćaju:

  • Usvajanje važnih matematičkih pojmova (puno, malo, više, manje, dugo, kratko, ravno, okruglo, jednako… + nazivlje oblika: krug, kvadrat, trokut…) i razumijevanje prostornih prijedloga (u, na, ispod, iznad, iza, ispred, pokraj, između)
  • Prostornu orijentaciju i orijentaciju na papiru (lijevo, desno na tijelu, u prostoru i na papiru)
  • Vizualno-prostornu percepciju i organizaciju – uočavanje sličnosti i razlika
  • Praćenje niza i slijeda uputa
  • Prepoznavanje uzorka i nastavljanje istoga
  • Brojevni niz (automatizirano brojanje do 30)
  • Procjenjivanje količine
  • Pojam broja (princip brojanja 1:1 – svakom objektu pridružuje se jedan broj, princip stabilnog poretka – svaki broj ima svoje stalno mjesto u brojevnom nizu i princip kardinalnosti – zadnji broj označava količinu predmeta)
  • Uspostavljena veza brojke i broja (imenovanje brojki)

Većinu ovih predvještina možete pomoći djetetu usvojiti kroz svakodnevne situacije i iskustva prilikom istraživanja okoline. Komentirajte predmete u okolini, njihova svojstva, razvrstavajte ih po sličnim obilježjima u skupine, neka dijete usvoji pojam isto i različito. Zajedno brojite prste na rukama, kockice, autiće, lišće, korake do nekog odredišta, „čitajte“ brojeve sa znakova… Vježbajte lijevo-desno kroz igru, uzmite nekoliko predmeta pa ih stavljajte u različite pozicije i uvježbajte prostorne prijedloge, složite kockice u boji po nekom redoslijedu i neka dijete proizvede jednak uzorak…

Izuzetno je bitno da su ove predvještine pred polazak u školu automatizirane kako bismo smanjili rizik od nastanka diskalkulije (specifična teškoća učenja matematike).

Mihaela Lulić, mag.logoped.

Radni listovi

Pogledajte i preuzmite radne listiće za vježbu predvještina matematike :)

Preuzimanje

predvjestine_matematike_2

Podijeli na društvenim mrežama!

Rezervirajte termin u logopedskom kabinetu

KONTAKTIRAJTE NAS