Čitanje, pisanje i računanje

Vještine čitanja, pisanja i računanja neophodne su za svakodnevno funkcioniranje, ali su isto tako temeljni dio školskog obrazovanja – prate nas od najranijih osnovnoškolskih dana do akademskog i cjeloživotnog učenja.

Razvoj vještina započinje i prije samog početka formalnog obrazovanja usvajanjem određenih predvještina. Pod pojmom predvještine podrazumijevamo skup znanja i vještina koje se usvajaju u predškolskoj dobi, a osnova su i preduvjet za razvijanje vještina čitanja, pisanja i računanja.

Nerijetko su teškoće u usvajanju spomenutih predvještina pokazatelj mogućih kasnijih teškoća teškoća čitanja, pisanja i računanja u školskoj i odrasloj dobi, poznatijih kao disleksija, disgrafija i diskalkulija.

Kategorije predvještina

Predvještine dijelimo u tri osnovne kategorije: predčitačke, predpisačke i predmatematičke vještine.

Svaka od ovih kategorija obuhvaća veći broj znanja i vještina koje se kroz igru prorađuju s djetetom što roditelji nesvjesno i intuitivno najčešće i rade, kao i odgajateljice u vrtiću koje također svakodnevno rade na poticanju spomenutih vještina.  Međutim, ponekad ovaj proces ne prolazi spontano i lako, već je djetetu potreban dodatan poticaj.

Razvoj predvještina

Ranoj pismenosti prethodi razdoblje izranjajuće pismenosti koja se, ovisno od djeteta do djeteta, uglavnom javlja već u prvoj godini života. Kada vidite dijete da „čita“ slikovnicu, najčešće držeći ju naopako i uz to žargonom imitira čitanje ili možda vidi znak trgovine i zna „pročitati“ o kojoj se trgovini radi to je znak izranjajuće pismenosti. Ona ovisi o izloženosti djeteta samom tisku, odnosno pisanom tekstu.

Za vještinu pisanja jednako je važan cjelokupni rani motorički razvoj, kao i kasniji razvoj fine motorike i grafomotorike. Isto tako, dijete već s nekoliko dana u vidnom polju razlikuje jedan od dva i više predmeta, dok s otprilike pola godine može razlikovati područja koja sadrže različit broj točaka (do 4 točke). S godinu dana shvaća da neki predmet postoji čak i kada ga ne vidi što je osnova za kasniju zamjenu konkreta brojkama. Ovo su sve primjeri začetaka vještina čitanja, pisanja i računanja, čiji razvoj teče kroz cijelu predškolsku dob.

Najveća uloga predvještina je činjenica da, ako su usvojene prije samog polaska u školu, ta velika promjena u životu djeteta može biti puno bezbolnija. Dijete će lakše usvajati čitanje i pisanje te pratiti školski program ukoliko ima temelje iz predškolskog razdoblja. Osjećat će se uspješnim, a samim time škola će biti mjesto na koje će rado odlaziti.

U sljedećim objavama detaljnije ćemo pojasniti svaku od kategorija predvještina i podijeliti s vama radne listove pomoću kojih možete vježbati s djetetom.

Mihaela Lulić, mag.logoped.

Rezervirajte termin u logopedskom kabinetu

KONTAKTIRAJTE NAS