Pisanje – kada i kako?

Pisanje je jezična vještina koja se posljednja usvaja i više je od obične motoričke aktivnosti. Za pisanje je potrebna vještina planiranja i organiziranja pisanog teksta, kao i ortografska znanja. Formalna poduka pisanja započinje polaskom u školu, no djeca već u predškolskoj dobi usvajaju određena znanja, vještine i sposobnosti koje će im pomoći pri učenju pisanja.

Znaci predvještina pisanja vidljivi su od najranije dobi

Dijete s godinu dana već uzima olovku ili bojicu cijelom rukom i šara po papiru. Hvat se s vremenom ispravlja, a cilj je doći do pravilnog hvata pomoću vrhova palca, kažiprsta i srednjeg prsta, pomicanjem samo prstiju uz šaku položenu na papir.

Dobar trik za pravilan hvat je u početku ponuditi djetetu deblje trouglaste bojice kojima je lakše baratati i koje samim svojim oblikom navode prste na pravilan hvat. Isto tako djeca često u fazi šaranja imitiraju pisanje slova i određenim izmišljenim simbolima dodaju neki glas.

Grafomotoričke vještine

Uz pojam predvještina pisanja najčešće se spominju grafomotoričke vještine. Njima prethodi uredan razvoj grube motorike (sjedenje, puzanje, hodanje, skakanje…) i fine motorike (motorika šake-prstiju).

Razvoj fine motorike možemo poticati, osim kroz igru, i svakodnevnim aktivnostima. Dobro je uključiti dijete u jednostavnije kućanske poslove, primjerice: neka stavi odjeću da se suši, uzme kvačice i time vježba tzv. pincetni hvat, neka razvrstava grašak, rižu u različite posude, neka mijesi tijesto s vama. U igri nižite perlice, sjeckajte papire škaricama, igrajte se plastelinom, „pika-slikom“, „pišite“ slova prstom po pijesku… Sve te radnje potpomažu razvoju gipkosti ruke, a kasnije i pravilnom hvatu olovke.

Vizualna percepcija je također vrlo bitna za razvoj pisanja jer dijete mora dobro percipirati likove ili slova (grafeme) da bi ih uspješno kopiralo i proizvelo. Razvijena fina motorika, kao i vizualna percepcija koja je u skladu s dobi, preduvjet su za uspješno rješavanje različitih grafomotoričkih zadataka i kasnije usvajanje vještine pisanja.

Pod pojmom grafomotoričke vještine podrazumijevamo:

  • ispravan hvat olovke
  • okulomotornu koordinaciju (koordinacija oko-ruka)
  • dominantnost ruke
  • promjenu pravca crtanja
  • praćenje pravca linije
  • precrtavanje linija (njen smjer, kontinuitet i zatvorenost)
  • pritisak olovke na papir
  • na samostalnom crtežu: količina detalja, smještaj na papiru, dovršenost, korištenje boja.

U početku djeca uglavnom šaraju bez nekog reda. S vremenom uspijevaju izvesti ravne linije (vodoravne pa okomite), zakrivljene, izlomljene, valovite i ukrižene. Od oblika dijete prvo uspijeva nacrtati krug (3 godine), potom kvadrat (4 godine), trokut (5 godina) i na kraju četverokut (romb) koji se javi tek oko 6. godine zbog svoje složenosti.

Isto tako, važno je imati na umu da su za pojavu pisanja potrebne usvojene i predvještine pisanja i predvještine čitanja te da su one usko vezane.

Da bi dijete moglo napisati neku riječ, mora znati prepoznati i imenovati slova, odnosno imati usvojenu vezu slovo-glas, ali i vještine fonološke svjesnosti. To znači da mora znati da se riječ sastoji od više glasova koje je potrebno složiti ispravnim redoslijedom kako bi riječ bila ispravno zapisana.

Mihaela Lulić, mag.logoped.

Radni listovi

Kao i u prethodnom članku, i sada možete pogledati i preuzeti radne listiće za vježbu predvještina :)

Preuzimanje

predvjestine_pisanja_radni_list

Rezervirajte termin u logopedskom kabinetu

KONTAKTIRAJTE NAS